Testa din kulturverksamhet med proof of concept

sep 5, 2023 av sophie

Att starta upp och bedriva en kulturverksamhet är för många en mycket spännande möjlighet. Kulturverksamheter kan rikta sig till barn och ungdomar, såväl som unga vuxna och äldre personer. Innan du startar upp din kulturverksamhet kan det dock vara en god idé att testa den med proof of concept.

Hur kan du då använda proof of concept för din startup? Enkelt förklarat innebär det att testa ditt koncept för att se hur lönsamt det kommer att bli för dig som företagare. Här rekommenderar vi att du anlitar ett seriöst företag som kan hjälpa dig från början till slut och på så sätt validera dina produkter eller tjänster.

Sök bidrag för din kulturverksamhet

Oavsett vilken typ av företag du vill starta upp kommer du att behöva en budget. Det gäller naturligtvis även för dig som vill anlita för proof of concept. Det bästa du kan göra är att försöka spara ihop så mycket som möjligt på egen hand, innan du funderar på olika lån.

Du kan också vända dig till kulturrådet i din stad för att ansöka om ett bidrag. Det är inte helt ovanligt att större såväl som mindre bidrag betalas ut i syfte att stödja kulturella verksamheter.