Köp din tavla billigare på en poster

sep 16, 2022 av sophie

Konst älskar de flesta att ha på väggarna eller som prydnadsföremål som statyetter och keramik. Men när man inte har råd med den senaste Lars Lerin-tavlan eller när man kanske inte vill ha en stor och tung tavla på väggen, ja då kan posters vara lösningen. Posters är perfekta när du vill kunna rulla ihop dem och förändra snabbt. Har du en tavla kanske du inte vet var du ska ställa den och ofta är en tavla dyrare, vilket gör att du får dåligt samvete när du vill ta ner den.

Skapa tavelväggar med posters

Att skapa tavelväggar på ett riktigt konstnärligt sätt är väldigt trendigt. Men att köpa dyra tavlor gör att du kanske inte kan sätta upp så många och ofta hittar du inte tavlor som passar ihop lika mycket som posters gör. Posters har också den fördelen att du kan köpa många av dem och sedan köpa samma ram till dem allihopa. Det gör att din tavelvägg blir enhetlig och du kan sedan byta ut en poster om du inte längre vill ha den i ramen. Detta utan att slänga ramen. De flesta posters kommer i samma storlekar oavsett var du köper dem ifrån.

Köp din favoritkonstnärs tavlor som posters

De flesta konstnärer vi känner till säljer dyra tavlor. Är konstnären ifråga avliden så kan tavlorna kosta ännu mer pengar. Så – om du inte har råd att köpa Picassos kubism så kan du istället köpa den på en poster och rama in. Detta är också säkrare eftersom du slipper vara rädd för inbrott och folk som vill stjäla din äkta tavla. Att det stjäls konst är vanligt så om du inte har världens bästa säkerhetssystem kan det vara riktigt otäckt att ha dyr konst hemma på väggarna. Och i bankfack blir det ju svårt att njuta av den. Många av de tavlor som visas på konstmuseer brukar också kunna säljas i museishoppen bredvid. Detta har de flesta museer. Du kan dessutom ofta hitta posters i olika storlekar.

Många posters ser äkta ut

Förvisso är de flesta posters tryckt på ett glansigt papper men det finns också de som är gjorda på ett sätt som gör att det kan se ut som en äkta tavla – mer eller mindre. Dessa varianter brukar givetvis vara dyrare och de finns inte att köpa var som helst. Men det går om du är ihärdig och letar. Annars kan du lacka en poster så det ser ut som lacket ovanpå en oljemålning. Det blir inte riktigt samma sak men det ger någon slags effekt åtminstone.

Gör din egen poster

Visste du att du kan göra din egen poster. Det är inte speciellt svårt om du har rätt dataprogram. Du kan antingen ta en bild på den tavla du önskar göra postern med eller så skapar du en helt egen bild, kanske med färg, text och motiv och printar ut själv eller på ett ställe som printar posters. Det finns oerhört mycket du kan åstadkomma själv, så prova!